New Deal Invest er jo generelt bullish på nye teknologier – at (forsøge) at
forudse fremtidens blockbustere er det vi bruger tiden til. Men der er mange
nye tech-virksomheder, og (langt) de fleste bliver ikke til noget, så bag ved den
optimistiske beholdning gemmer sig en skarp sortering.
I dag skal vi kigge på en hyped aktie med et cool navn, som ikke klarede cuttet.
C3.AI
Og den manglende vækst i forhold til deres Cashburn.
En vækstvirksomhed er kendetegnet ved, at det er en ung virksomhed, som er
ved at erobre sin plads i markedet. Det er nemt at regne på i simple
forretningsmodeller med kendte produkter. F.eks. er økonomien i en kaffebar til
at forstå på 20 minutter.
Lidt… nej MEGET, sværere bliver det, når vi taler om fremtidens teknologi. For
der ved man ofte slet ikke hvordan, slutmarkedet bliver.
Der er mange veje, som ikke fører til Rom
Der kan være mange grunde til at fravælge nye teknologier. De kan f.eks. være
svære at forstå! I nogle tilfælde er teknologien åbenlys genial, men
markedsforholdene gør, at det aldrig vil blive en god forretning.
Der er stor forskel på en god ide og en god forretning
I tilfældet C3.AI stod det dog hurtigt klar – efter en screening – at den ikke er
interessant for New Deal Invest.
Det vigtigste spørgsmål er: Har virksomheden et rigtig godt produkt?
Den bedste proxy for det er (ofte) væksten. I figuren ses C3.AI’s vækstrate YoY
kvartal for kvartal.
Allerede her er New Deal Invest stået af. Hvis produktet er godt, og der er medvind fra digitalisering, burde der være højere vækst.
I denne grafik sammenlignes væksten med selskaber, der også arbejder med
data, og man ser, at C3.AI vækster mindre end andre af fremtidens
virksomheder indenfor digitalisering.
SG&A
Manglende vækst kan jo også skyldes, at man ikke markedsfører så kraftigt endnu, måske fordi produktet ikke er færdigt endnu, så vil man typisk se lave SG&A udgifter. Men af ovennævnte virksomheder er C3.AI den, hvis SG&A
udgøre en meget høj andel af toplinjen hos en ung SAAS virksomhed. Dette
giver mening, da den marginale omkostning ved at sælge mere Software er
meget lille (bruttomarginalen er meget høj). Vi ser således også Gitlab have
SG&A på ca. 100% af toplinjen, men i Gitlabs tilfælde ser det (modsat C3.AI) ud
til at føre til ønskede resultat, nemlig at toplinjen vækster meget.
I nedstående graf (på logaritmisk scala) kan man visuelt se, at toplinje
kurverne generelt hælder mere end SG&A kurverne. Dette er lige præcis vejen
til profitabilitet for en SAAS virksomhed. For C3.AI’s vedkommende er der ingen
forskel i hældningen på kurverne, og derfor er der reelt set ingen tegn til en vej
til profitabilitet lige nu.
bruger til at vurdere om fremtidens teknologier kan blive attraktive.